Op woensdag 17 januari 2024 vond de Amstel & Meerdag in samenwerking met het samenwerkingsverband VO Amstelland en de Meerlanden, samenwerkingsverband PO Amstelronde en samenwerkingsverband PO Passend Onderwijs Haarlemmermeer plaats in het Novotel in Hoofddorp. Tijdens deze dag hebben we gedroomd over de mooist mogelijke toekomst, nagedacht over diversiteit en inclusie op de werkvloer, ervaren hoe belangrijk cultuursensitief handelen is en gehoord hoe belangrijk het is om elkaar in het gesprek te zien en horen en vanuit gelijkwaardigheid te benaderen. Een middag met absolute Meer-waarde!
Rond 13.00 uur hebben wij ruim 200 gasten ontvangen in het Novotel in Hoofddorp. We startten eerst met een uitgebreide lunch, immers veel deelnemers kwamen rechtstreeks uit school of werk rennen. Tijdens de lunch konden de deelnemers een keuze maken uit vijf sessies die na het plenaire deel werden aangeboden.
Plenaire deel
De opening van de middag verrichtte dagvoorzitter Pien Louw samen met Milanka, kinderburgemeester van Amstelveen en Vivienne, kinderburgemeester van de Haarlemmermeer. Pien vroeg de kinderburgemeesters of ze denken dat iedereen in hun klas gelijk is en mee kan doen, hoe ze omgaan met verschillen en wat ze hopen voor de toekomst. Een mooie aftrap van de middag.
Vervolgens nam Jan van de Venis het stokje over. Jan richt zich op hoe het recht en mensenrechten kunnen werken vóór duurzame ontwikkeling en de mooist mogelijke toekomst voor ons allemaal. Steeds vaker spelen de rechten van kinderen, toekomstige generaties en de natuur in zijn werk een grote rol. Jan sprak over duurzaam leiderschap, hoe doe je dat? Hoe durf je dat? Willen we mensen inspireren om in hun werk, programma’s, beleid en handelen toekomstbestendige keuzes te maken? Hij nam ons mee langs de grote duurzaamheid thema’s en maatschappelijke ontwikkelingen van vandaag.
Met de aanwezige jongeren Bruno en Carlinho sprak hij over wat er nodig is voor een mooiere toekomst voor onszelf, onze planeet en voor toekomstige generaties.
Sessies
Er was veel te kiezen.
Onder leiding van Gatra Peshtaz werd nagedacht over diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer in het onderwijs. Gatra benoemde de drie belangrijke pijlers als volgt: diversiteit gaat over onderlinge verschillen, inclusie gaat over wat je met die verschillen doet en gelijkwaardigheid gaat over de (machts)verschillen binnen verschil. Het is belangrijk om bij deze drie begrippen de historische en maatschappelijke ongelijkwaardigheid en de doorwerking hiervan op de werkvloer kritisch te blijven bevragen.
Bij Lokaal 0 onder leiding van Andy Oppong ging het ook over verschillen, namelijk de cultuur-verschillen. Lokaal 0 is een organisatie die o.a. scholen helpt om cultuursensitief te werken. Andy vertolkt de cultuur, de normen en waarden van de nieuwkomer aan de scholen en andersom vertaalt Andy het Nederlandse systeem aan de nieuwkomer en het thuisfront. Cultuursensitief handelen is tweerichtingsverkeer en hier past vanzelfsprekendheid en het hebben van verwachtingen niet bij. Het gaat erom dat je elkaar goed begrijpt en dit moet je checken/navragen bij elkaar.
Haico van Velzen en Jan van de Venis namen de deelnemers mee op expeditie; in kleine stapjes richting een onzekere toekomst. De expeditie bestond uit een inleefoefening onder de naam Back to the future.
In gedachten gingen we via onze ouders terug naar de grootouders en overgrootouders en verzamelden we in een paar minuten 16 mensen achter ons, vervolgens deden we een stap naar voren en liepen we langs onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen naar voren en zo stonden we daar ook met 16 mensen. Met alles wat we hadden meegenomen uit het verleden, stonden we nu in de toekomst en was de opdracht om de mooist mogelijke toekomst voor je te zien.
Ook bij Mercedes de Beer speelde de vraag: hoe zie jij dat, maar dan over inclusie in de praktijk. In de zaal zaten deelnemers, maar ook twee jongeren en zij gingen met elkaar het gesprek aan.
De jongeren gaven aan dat zij graag gezien en gehoord willen worden door leraren en dat gesprekken met ouders met de kinderen zouden moeten worden gevoerd in plaats van over. Kennelijk gebeurt dit toch nog te weinig en ontbreekt hier het gevoel van gelijkwaardigheid. In de pedagogische driehoek zouden alle stemmen even zwaar moeten wegen (in het kader van gelijkwaardigheid). Vaak wil de professional domineren vanuit zijn kennis, terwijl de visie van ouders net zoveel waarde heeft. Feitelijk komt het neer op wederkerige afhankelijkheid of in andere woorden zonder relatie geen prestatie. Iedereen wil gezien en gehoord worden, een waar cliché, en daar begint inclusie mee!
Christine Pollman en Frans Jordaan stelden hun deelnemers de vraag wat het vraagt van scholen en jeugdhulp om kinderen en jongeren met zeer complexe problematiek zich welkom op school te laten voelen en daarmee hun schoolaanwezigheid te vergroten en stimuleren? We weten dat veel scholen in toenemende mate te maken hebben met kinderen en jongeren bij wie ze niet goed weten hoe ze het aan kunnen pakken. In Noord-Holland wordt hiermee ervaring opgedaan vanuit de (gesloten) jeugdzorg via het programma Thuis voor Noordje en vanuit de aanbevelingen van het landelijke programma Ketenbreed Leren. Wat betekenen deze leidende principes voor onze manier van werken in de praktijk? In deze sessie werd ingezoomd op deze vragen en werden good-practices belicht.
Afsluiting
Na de sessies konden de deelnemers even bijpraten en genieten van een hapje en een drankje. Toen was het tijd voor het laatste plenaire deel. Pien blikte met ons terug op de verschillende sessies en gaf toen het woord aan Amar.
Amar zette theater en beleving in om ons te doen ervaren hoe het is om als nieuwkomer binnen te komen in een onbekende omgeving. Zo sloten we de dag actief af en waren we door Amar allemaal weer een ervaring rijker.
Hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en actieve bijdrage,
Annette Giling, SWV PO Haarlemmermeer, Frans Jordaan, SWV VO Amstelland en de Meerlanden en Jenny Looman SWV PO Amstelronde