Wie zijn wij?
De stichting Amstelronde, passend onderwijs is een samenwerkingsverband voor de scholen voor speciaal (basis)onderwijs in Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en Uithoorn (met uitzondering van de particuliere basisscholen en de reformatorische basisschool).
De scholen zijn georganiseerd in vier kerngebieden die drie keer per jaar bij elkaar komen om te overleggen over passend onderwijs. Deze ‘kernoverleggen’ vormen een belangrijke bron van informatie voor de directie en dragen bij aan het creëren van draagvlak. Streven is dat de scholen in de kerngebieden in het kader van passend onderwijs nauwer met elkaar gaan samenwerken.
Per kern is een onderwijsspecialist van Amstelronde aangesteld. Deze onderwijsspecialist is de vaste aanspreekpersoon voor de scholen in die kern en speelt een belangrijke rol binnen het ondersteuningsteam dat bepaalt welke ondersteuning een leerling nodig heeft.
Amstelronde heeft een College van Bestuur (directeur-bestuurder Jenny Looman, j.looman@amstelronde.nl), een deelnemersraad (de aangesloten schoolbesturen) en een onafhankelijke Raad van Toezicht (RvT) die bestaat uit de volgende leden: dhr Bert Jan Kollmer (voorzitter) , mevr Guity Mohebbi (lid en voorzitter remuneratie commissie) en dhr Erik Holtslag (lid en voorzitter auditcommissie). De RvT is bereikbaar via info@amstelronde.nl (graag in de aanhef van de mail schrijven dat de mail bedoeld is voor de RvT).
De onderwijsspecialist van Amstelronde is een deskundige op het gebied van het leren en de ontwikkeling van kinderen. Zij is de vaste aanspreekpersoon voor scholen binnen een kerngebied. Daarnaast speelt ze een belangrijke rol in het ondersteuningsteam dat bepaalt welke ondersteuning een kind nodig heeft.
De onderwijsspecialisten van Amstelronde zijn:
Aalsmeer: Elly Hoenderkamp, e.hoenderkamp@amstelronde.nl, tel. 0613792668
Amstelveen Noord en Ouder-Amstel: Miriam Hindle, m.hindle@amstelronde.nl, tel. 0657723115
Amstelveen Zuid: Irene Markerink, i.markerink@amstelronde.nl, tel. 0613020867
Uithoorn: Mariëlle Buskermolen, m.buskermolen@amstelronde.nl, tel. 0613958569
Alle kernen, OT’s en beleidstaken: Jolanda Brandse, j.brandse@amstelronde.nl
Alle kernen: Aafje Hammerstein, a.hammerstein@amstelronde.nl
Ouders kunnen met vragen over passend onderwijs voor hun kind, terecht op de eigen school. Voor overige vragen kunnen zowel scholen als ouders terecht bij het onderwijsloket, onderwijsloket@amstelronde.nl, telefoon 020 6401917. Het loket speelt de vragen door naar de betreffende onderwijsspecialist van Amstelronde of andere deskundigen.
Amstelronde is op maandag, dinsdag en donderdag van 09.00 uur tot 15.00 uur telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 020 6401917. Op andere dagen en tijden kunt u onze voicemail inspreken of een e-mail sturen naar info@amstelronde.nl. Er wordt dan zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen.
De stichting Amstelronde, passend onderwijs staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 57359741.
Wat doet het Samenwerkingsverband?
Alle scholen in de regio werken samen om de juiste ondersteuning voor ieder kind te kunnen organiseren. Dit doen we binnen Samenwerkingsverband Amstelronde.
Onderling hebben we afspraken gemaakt over passend onderwijs, dit is vastgelegd in het ondersteuningsplan. Jaarlijks komen we iedere twee maanden bij elkaar om uit te wisselen en te werken aan goede samenwerking. Iedere school heeft een eigen ondersteuningsprofiel (zie de schoolwebsite). Iedere school heeft een budget om passend onderwijs te bieden en leerlingen te ondersteunen. Bijvoorbeeld door gespecialiseerde leraren en andere onderwijsprofessionals zoals onderwijsassistenten, gedragsspecialisten en orthopedagogen. De meeste scholen hebben specialisten in dienst, maar kunnen met het ondersteuningsbudget deze specialisten ook inhuren. Tevens is er voor elke school een onderwijsspecialist vanuit Amstelronde, als vast aanspreekpunt op het gebied van passend onderwijs. De onderwijsspecialist speelt ook een belangrijke rol binnen het Ondersteuningsteam, waar in overleg wordt bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft.
Missie en visie
Ieder kind telt mee! We bouwen aan een inclusieve samenleving waar voor ieder kind een plek is in de wijk en op school. Bekijk hier onze visie, missie en kernwaarden.
Missie
Thuisnabij goed onderwijs voor alle leerlingen met passende ondersteuning voor de leerlingen en leraren en passende hulp voor leerlingen en ouders die dat nodig hebben. We bouwen aan een inclusieve samenleving waar voor ieder kind een plek is in de wijk en op school en waar ieder kind meetelt.
Visie
De missie realiseren we door te focussen op onderstaande punten.
Een stevige basis, kwaliteit doet ertoe
Goede onderwijskwaliteit bereik je onder andere door als school op de behoeften van de leerlingen in te spelen. Hierdoor kunnen veel leerlingen regulier, thuisnabij onderwijs volgen. Het is de leraar die het verschil kan maken door goed om te gaan met de verschillen in de groep. De leraar doet dit onder andere door te differentiëren, handelings- en opbrengstgericht te werken en zich blijvend te professionaliseren.
Het versterken van de driehoek ouder-kind-leraar wordt gezien als het fundament voor passend onderwijs. Deze wordt daarbij ondersteund door de school, het bestuur en het Samenwerkingsverband.
Ondersteuning van het dagelijkse systeem
Het snel signaleren en formuleren van hulpvragen ten aanzien van de ontwikkeling van kinderen moet leiden tot passende ondersteuning en zorg. In de groep, op school, thuis of in de buurt. Door het snel beschikbaar hebben van deze ondersteuning en zorg kan passend onderwijs gerealiseerd worden. Dit doen we op basis van onderwijskundige vragen van leraren, hulpvragen van leerlingen en opvoedkundige vragen van ouders.
Verbinden in een maatschappelijke context
Verbinding en samenwerking op het niveau van de gemeenten en het Samenwerkingsverband is erg belangrijk. De professionals in de scholen en wijken moeten in staat worden gesteld om leerlingen, ouders en leraren te ondersteunen bij het realiseren van een gezonde, veilige en leerrijke omgeving zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We streven naar scholen, die herkenbaar zijn voor professionals, leerlingen en ouders.
‘Ieder kind telt mee’, op weg naar nul thuiszitters
De meeste kinderen kunnen op de reguliere en gespecialiseerde scholen passend onderwijs krijgen, maar voor een aantal kinderen is dat nog niet mogelijk. Om voor alle leerlingen passend onderwijs te organiseren wil het Samenwerkingsverband ook aansluiten bij de specialistische zorginstellingen, waar kinderen met een vrijstelling van de leerplicht verblijven. Zij beschikken nu wellicht over onvoldoende schoolse vaardigheden om naar het speciaal onderwijs te gaan. Toch wil dat niet zeggen dat instroom of terugkeer naar het speciaal onderwijs op een later moment niet mogelijk is. Door maatwerk te leveren willen we recht doen aan de leer- en ontwikkelmogelijkheden van deze doelgroep. Ons streven is: er zit geen enkel kind meer thuis, ieder kind krijgt passend onderwijs, op een school of op een speciale zorgvoorziening.
Kernwaarden: verbinding, vertrouwen en solidariteit
We zijn in verbinding met onze leerlingen, ouders en professionals. Dat betekent luisteren naar hun wensen, aandacht hebben voor hun zorgen en ondersteunen bij het vinden van een oplossing.
We hebben vertrouwen in elkaars expertise en intenties, door eigenaarschap te tonen en te kunnen vertrouwen op onderlinge solidariteit. We helpen elkaar bij het realiseren van goed onderwijs en passende ondersteuning en laten geen leerling, leraar of school vallen.
Documenten
Houd me op de hoogte