Leraren staan er niet alleen voor. Elke school heeft een intern begeleider (ib’er) die fungeert als coach voor de leraar. Hij of zij kan ook helpen bij het maken van een OPP (onderwijs ontwikkelingsperspectief) voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben. Als de leraar en de intern begeleider er samen niet uitkomen, roepen ze de hulp in van het Ondersteuningsteam. Het Ondersteuningsteam bestaat uit de leraar, ib’er van de school, de ouders van het kind en een onderwijsspecialist van Amstelronde. Afhankelijk van de vraag kan op verzoek een externe deskundige, bijvoorbeeld een orthopedagoog van het speciaal onderwijs, maatschappelijk werker, schoolarts of een jeugdhulpverlener, aansluiten.
Het ondersteuningsteam werkt handelings- en oplossingsgericht.
Gewoonlijk zal de school van uw kind een OT organiseren, als duidelijk is dat er brede basisondersteuning is ingezet en meer ondersteuning nodig lijkt, om samen te zoeken naar de beste mogelijkheid. De school kan het initiatief nemen tot een ondersteunginsteam, maar de ouders kunnen dat ook doen. Natuurlijk hebben ouders dan eerst contacten gehad met de leerkracht en de IB’er van de school van inschrijving van hun kind over de ondersteuningsbehoeften van hun kind. In dat geval kunnen ouders bellen met het Onderwijsloket. Zij worden dan in contact gebracht met de onderwijsspecialist van de regio van hun school. Ouders kunnen ook mailen met de onderwijsspecialist. De onderwijsspecialist zal dan -samen met de ouders- het initiatief nemen om een OT te organiseren.