Elke school in het Samenwerkingsverband biedt een brede basis aan ondersteuning. Om te bepalen wat een leerling nodig heeft werken we handelingsgericht. Dat betekent dat we een cyclus volgen waarbij we de leerling observeren, doelen stellen, focussen op de positieve kwaliteiten en interesses van het kind, planmatig werken aan de doelen en dit evalueren. Zo zorgen we ervoor dat het onderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften en de omgeving van het kind.
Binnen Amstelronde hebben alle basisscholen middelen gekregen om zelf ondersteuning te organiseren en in te zetten voor de basis- en extra ondersteuning. Wil je weten welke ondersteuningsmogelijkheden uw school heeft en hoe de ondersteuning is georganiseerd? Bekijk dan op de schoolwebsite het schoolondersteuningsprofiel.
Extra ondersteuning nodig?
Is basisondersteuning niet voldoende? Dan wordt het Samenwerkingsverband betrokken. Binnen het Ondersteuningsteam kijken we samen met jou welke extra ondersteuning nodig is voor jouw kind. Dit formuleren we samen met de doelen in een plan, het groeidocument.
We proberen de ondersteuning zo thuisnabij te organiseren. Bijvoorbeeld door extra hulp voor de leerling en/of leraar in de eigen school te organiseren of door samenwerking met het gespecialiseerd onderwijs, waarbij de leerling gedeeltelijk of tijdelijk onderwijs krijgt op het S(B)O of speciaal (basis) onderwijs. Ook kan gezamenlijk worden besloten dat het voor de leerling beter is om naar het gespecialiseerd onderwijs te gaan. Het Ondersteuningsteam vraagt een TLV aan voor het best passende type onderwijs.
Hoogbegaafdheid
De afgelopen twee jaar is veel tijd en aandacht geschonken aan hoogbegaafdheid. Zo is er een projectleider aangesteld, hebben alle scholen een HB-specialist en zijn we een leernetwerk begonnen voor HB- specialisten en IB-ers. Daarnaast zijn we bezig met een vierjarig impulstraject ter verbetering van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen, waarbij we werken aan een doorgaande onderwijslijn. Tot slot zijn we voor een kleine maar kwetsbare groep de tijdelijke HB+ voorziening Elementa gestart bij de School of Understanding. Een integrale onderwijs-zorgvoorziening voor hoogbegaafde kinderen met een dubbele ondersteuningsvraag, die zijn uitgevallen of dreigen uit te vallen uit het onderwijs.
Kinderen met het syndroom van Down
We bieden ook passend onderwijs voor kinderen met syndroom van Down. Waar mogelijk bieden we met een arrangement de benodigde ondersteuning in het regulier onderwijs. Daarnaast is er De Instapklas van Vrije School Parcival, zij zijn gespecialiseerd in het bieden van passend onderwijs aan kinderen met het syndroom van Down. Het grootste verschil is de werkwijze. In de Instapklas zitten de leerlingen bij elkaar in de groep en gaan ze delen van de dag of week met eigen werkjes naar hun leeftijdsgenoten in de reguliere groepen terwijl de leerlingen op de reguliere scholen met een arrangement in de groep werken. Het volgen van regulier onderwijs is echter niet voor elk kind met het downsyndroom een optie. Sommige kinderen met het syndroom van Down hebben complexere behoeftes of kunnen bijvoorbeeld de prikkels in het regulier onderwijs niet verwerken. Voor deze kinderen is speciaal onderwijs een betere optie, omdat ze hier meer ondersteuning en begeleiding krijgen.
Veel gestelde vragen over ondersteuning
Maak je je zich zorgen over de ontwikkeling van jouw kind? Neem dan contact op met de intern begeleider bij u op school.
Wil je sparren over de opvoeding of ontwikkeling van uw kind dan kun je ook altijd terecht bij de ouder- en kindadviseur of jeugdhulpverlener.
https://www.zorgonlineamstelveen.nl/is/een-vraag-over-2/opvoeding/jeugd-en-zorg