Wanneer de ondersteuning voor een bepaalde leerling niet voldoende resultaat oplevert, organiseert de school een Ondersteuningsteam (OT) en wordt bekeken welke aanvullende of extra ondersteuning nodig is voor de leerling en de leraar. We bekijken hoe dat in de eigen groep of op de eigen school kan worden geboden, of dat het beter is om naar een andere school te gaan.
Het OT bestaat uit de leraar, ib’er van de school, de ouders van het kind en een onderwijsspecialist van Amstelronde. Afhankelijk van de vraag kan op verzoek een externe deskundige, bijvoorbeeld een orthopedagoog van het speciaal onderwijs, maatschappelijk werker, schoolarts of een jeugdhulpverlener, aansluiten. Ouders kunnen ook mensen uit hun netwerk meenemen voor steun. Het OT heeft als taak om oplossingsgericht de ondersteuningsvraag van de leerling en de leraar te verhelderen en op zoek te gaan naar een passende aanpak. Dat wordt bereikt door middel van een actieve inbreng van alle deelnemers van dit overleg. In het onderdeel arrangement van het groeidocument wordt beschreven welke extra ondersteuning nodig wordt geacht voor de leerling en de leraar. Indien bij de ondersteuningsvraag gedacht wordt aan gespecialiseerd onderwijs (SBO of SO) worden deskundigen van de beoogde school uitgenodigd in het OT. Mocht de uitkomst zijn dat gespecialiseerd onderwijs de best passende onderwijsplek is dan vraagt het Ondersteuningsteam een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij het Samenwerkingsverband. Wanneer dat nog niet duidelijk is, kan overwogen worden om een observatie-arrangement in te zetten op de basisschool of op het SBO.