Mila* is een creatief en vrolijk meisje van 9 jaar dat met plezier naar groep 6 gaat. Het is bijzonder dat ze zich zo thuis voelt op De Vuurvogel, een school voor regulier basisonderwijs in Uithoorn. De doorverwijzing naar het SBO lag al klaar toen Mila twee jaar geleden verhuisde en haar ouders op zoek gingen naar een nieuwe school. De intern begeleider vertelt trots over de bijzondere weg die Mila samen met haar ouders en leerkracht en begeleiders aflegt.
Nog één keer proberen
‘Leren op school kost Mila meer moeite. Op haar vorige school bleek de ondersteuning in de klas en daarbuiten niet voldoende. Er was een doorverwijzing naar het SBO geregeld, maar haar ouders wilden het Mila toch nog een keer laten proberen in het reguliere basisonderwijs. Ze hebben vertrouwen in hun kind en dat straalt merkbaar af op Mila. Als je haar genoeg betrekt bij het leerproces, kan ze veel aan. Ze is enthousiast en open.’
Vliegende start
‘De vorige school van Mila heeft veel informatie met ons gedeeld. Dat gaf een vliegende start aan het ondersteuningsteam (OT) dat Mila begeleidt. Haar onderwijsbehoeftes, dat wat Mila nodig heeft om te kunnen leren, waren al grotendeels helder.’
Ondersteuningsteam
‘Mila’s ondersteuningsteam komt zo’n zeven keer per jaar samen en bestaat uit haar ouders, haar leerkracht, Mariëlle Buskermolen en ikzelf, de interne begeleider. Mariëlle is een onderwijsspecialist van samenwerkingsverband Amstelronde. Zij denkt met wat meer afstand mee vanuit verschillende invalshoeken over het hele ‘systeem’ rond de leerling: de school, mogelijke ondersteuning van buitenaf, de thuissituatie, …’
Extra herhaling
‘Mila is enorm geholpen met extra herhaling van de lesstof en extra instructie, die ook visueel is. We helpen haar zowel in als buiten het klaslokaal en we gaan stap voor stap. Mila krijgt de tijd die ze nodig heeft om de lesstof te verwerken.’
‘Samenwerken is niet denken in belemmeringen, maar samen op de trein van oplossingen springen.’
Samenwerken
‘De kunst is om niet in termen van problemen te denken, maar juist heel breed te kijken naar het kind. Niet focussen op wat niet lukt, maar kijken naar wat nodig is. Succesjes bieden vertrouwen en volgen elkaar op, als je de positieve spiraal hebt gevonden. In een ondersteuningsteam word je gelijkwaardige partners van elkaar, op zoek naar de juiste oplossingen.’
Blijven afstemmen
‘In een ondersteuningsteam mogen de ouders of opvoeders niet ontbreken, via hen kom je immers heel belangrijke informatie over het kind te weten. Wat de thuissituatie ook is, door samenwerking kan je voor het kind een veilige en uitdagende plek om te leren creëren. Je moet kunnen delen wat er speelt, de aanpak op school en wat er thuis gebeurt blijven afstemmen. Mila heeft geluk met zulke betrokken ouders.’
Blijven vragen
‘Hoe gaat het met Mila? Ontwikkelt ze zich nog goed? Wat is er thuis nodig, wat speelt er in de klas? Wie kan wat doen om Mila te helpen? Die vragen stellen we elkaar constant. Ook Mila zelf houden we bij de les door haar veel vragen te stellen. Ze was al goedlachs toen ze bij ons startte en we hebben haar nog meer zien openbloeien in de klas.’
* De naam van het meisje is voor dit artikel gefingeerd.
Houd me op de hoogte