Nieuwsflits
In deze nieuwsflits informatie over LOWAN, verslag van de vissenkomsessies over de overgang PO > VO en een vooraankondiging van de Amstelronde PO-Amstelland VO dag op 26 januari 2023.
LOWAN
Voor iedereen die te maken heeft met onderwijs aan nieuwkomers/ internationals: Heeft u wel eens gehoord van het LOWAN?
Het LOWAN geeft informatie en allerlei cursussen en bijeenkomsten die niet alleen interessant zijn voor nieuwkomersscholen maar ook voor leerkrachten die meerdere nieuwkomers in hun klas hebben. Om aangehaakt te zijn, kun je je opgeven voor de landelijke nieuwsbrief van LOWAN via hun website. Zo blijf je goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen maar ook van het scholingsaanbod. Daarnaast is het ook zeker de moeite waard voor collega’s om zich aan te melden voor de Community Noord- Holland / Utrecht. Dit is een (digitale) ontmoetingsplek voor NT2 professionals in het onderwijs. Hierin wordt op regionaal niveau kennis en informatie gedeeld over (regio)bijeenkomsten die georganiseerd worden. Meer info en aanmelden kan via: https://www.lowan.nl/po/professionalisering/community-lowan-po/
Vissenkom sessies
Dit jaar is de overgang van PO-> VO een speerpunt voor SWV PO Amstelronde en SWV VO Amstelland en de Meerlanden.
Natuurlijk willen we graag weten hoe ouders de overstap ervaren. Ouders die kinderen hebben met een ondersteuningsbehoefte werden uitgenodigd om hun verhaal te doen. We gebruiken de methode van de vissenkom. Doel van deze sessies is: Leren van deze verhalen, zodat we het steeds beter gaan doen. U vindt hier het verslag van de vissenkom-sessies. Dank aan de ouders die hun verhaal wilden delen en de buitenkring mensen uit het onderwijs die zich lieten inspireren.
Hierbij het gedicht dat Marie Meeusen maakte, geïnspireerd door deze sessies:
---
Vinger aan de pols
Daar gaat mijn kind. Zo groot en toch zo klein.
Is de rugzak zwaar? Kan ik helpen dragen?
Of ligt er al te veel op mijn ouderschouders?
Ik weet: ik ben de ouder, niet de juf, geen IB’er of meester.
Ik trek me terug maar hou mijn vinger daar, mag dat?
Aan de pols, voel maar, hoe kwetsbaar en krachtig,
hoe gestaag en zelfstandig het hart klopt.
Hoe zal het gaan, wordt mijn kind van trappen geplukt
of in een hoek gedrukt? Mag het kiezen voor zichzelf,
een moment van stilte, een kaart op tafel en zelf
eronder kruipen, onzichtbaar of erop klimmen,
klaar voor de sprong, klaar om uit te vliegen?
Wat staat ons om de hoeken op te wachten?
Een hamer die barsten in dat hart kan slaan,
een pluim op de hoed, een veer langs de wang,
een schouderklop, begripvol woord,
wijze blik of harde reprimande?
Ik maak me los, maar hou mijn vinger daar, is dat ok?
Daar aan de pols, voel hoe kwetsbaar en krachtig,
hoe gestaag en zelfstandig het hart klopt.
Mijn kind zo klein en oh zo groot. En ik?
Vooral zo klein, er is zoveel dat buiten mij groeit.
Mijn arm is te kort om ook daar het duwtje te geven.
Mijn blik kan niet door schoolpoorten boren.
Marie Meeusen
---
We gebruiken de input en zijn aan de slag gegaan. Er zijn werkgroepen samengesteld die zich buigen over de voorbereiding van thema’s voor de Amstelronde PO-Amstelland VO dag op 26 januari. We gaan op deze dag met veel mensen uit het PO en het VO bij elkaar komen en laten ons inspireren door een lezing van Jan Bransen en door leerlingen: Hoe hebben zij de overstap ervaren? Vervolgens gaan we samen plannen maken: Hoe kan het (nog) beter; met name voor kinderen met een ondersteuningsbehoefte? Wat gaan we doen?
Binnenkort kan iedereen de uitnodiging voor 26 januari verwachten en wordt die ook op deze site geplaatst. Geef je straks snel op!
Houd me op de hoogte