Binnen het SWV Amstelronde gaan we ervan uit dat voor elk kind de meest passende onderwijsplek
en de meest adequate ondersteuning wordt georganiseerd. Liefst op de eigen school en zo
dicht mogelijk bij huis. Soms is het een zoektocht wat de best mogelijke ondersteuning is voor een
kind. De zoektocht naar de meest geschikte vorm van ondersteuning begint op de school zelf door
handelingsgericht en oplossingsgericht te werken (HGW en OGW). De brede basis van ondersteuning
die een school kan bieden wordt door basisscholen zelf ingezet en beschreven op de website van de
school.
De ondersteuningsroute
In deze ondersteuningsroute beschrijven we de stappen in vier niveaus:
Niveau A: brede basis van ondersteuning (schoolniveau)
Niveau B: extra ondersteuning (samen zoeken naar passende ondersteuning)
Niveau C: verkenning gespecialiseerd onderwijs (SBO/SO)
Niveau D: aanvraag toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Niveau A: brede basis van ondersteuning (schoolniveau)
Stap 1: Zorg in de groep
De ondersteuningsroute begint in de groep met de leerling, de leerkracht en de ouders*. Zij delen vragen die er zijn over de ontwikkeling van de leerling, verkennen de zorg en zoeken naar een oplossing. De school betrekt de leerling hierbij middels een kindgesprek. (*Waar ‘ouders’ staat, kan ook ‘verzorgers’ worden bedoeld.)
Stap 2: Interne zorgroute
Wanneer leerkracht en ouders elkaar gesproken hebben en er nog zorgen zijn, start de school de interne zorgroute. De leerkracht schakelt de intern begeleider in. De intern begeleider onderzoekt met ouders en leerkracht de ondersteuningsvraag en ze zoeken samen naar een oplossing. School zet ondersteuning in vanuit haar brede basis.
Stap 3: Evaluatie interne zorgroute
De ondersteuning vanuit de brede basis wordt geëvalueerd door intern begeleider, leerkracht en ouders. Is de ondersteuning toereikend? Zo ja, dan blijft de zorg in niveau A. Zo niet, dan opschalen naar zorgniveau B (extra ondersteuning).
Niveau B: extra ondersteuning (samen zoeken naar passende ondersteuning)
Stap 4: Voorbereiding ondersteuningsteam, groeidocument invullen
Als door ouders en/of school is besloten dat de stap naar extra ondersteuning noodzakelijk is, wordt een ondersteuningsteam (OT) samengesteld. Het OT is een overleg waaraan in ieder geval ouders, leerkracht, intern begeleider en onderwijsspecialist van Amstelronde deelnemen. Eventueel kunnen andere betrokkenen rondom de leerling aansluiten. Voorafgaand aan het OT vraagt school middels een kindgesprek input van de leerling. De intern begeleider maakt voorafgaand aan het eerste OT het digitale groeidocument aan en beschrijft hierin naast relevante gegevens, de reden van het OT (de hulpvraag), bevorderende en belemmerende factoren, de mening van de leerling, eventuele betrokken hulpverlening en de tot dusver genomen maatregelen en het effect daarvan. De intern begeleider deelt dit met ouders en de onderwijsspecialist en eventueel met andere betrokkenen in het OT.
Stap 5: Ondersteuningsteam
Hierin staan de onderwijsbehoeften van de leerling centraal. Daarnaast krijgen ook de ondersteuningsbehoeften van leerkracht en ouders aandacht. De kernvraag in het OT is wat de leerling nodig heeft om bepaalde doelen te halen (leerontwikkeling, werkhouding, sociaal-emotioneel), en hoe en waar dit gerealiseerd kan worden. Binnen de OT’s van Amstelronde staat de triade centraal:
Alle deelnemers aan het OT onderzoeken gezamenlijk de behoeften en zoeken naar een passende oplossing. Uitkomst van het OT kan zijn:
- De brede basis is aan zet: terug naar niveau A, stap 1 t/m 3 of
- Extra ondersteuning: er wordt besloten tot het opstellen van een ontwikkelingsperspectief plan (OPP), stap 6. De extra ondersteuning wordt georganiseerd in de vorm van arrangementen. Deze kunnen variëren van licht en tijdelijk tot intensief en langdurend of structureel van aard. De regie ligt bij de intern begeleider. Het groeidocument wordt door school aangevuld met de bevindingen vanuit het OT. De ouders hebben instemmingsrecht op de begeleiding die wordt ingezet op school (verder naar stap 6).
Stap 6: Opstellen van een ontwikkelingsperspectief plan
De school stelt een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) op, betrekt eventueel de leerling hierbij en bespreekt dit met ouders. Het OPP bestaat uit een ontwikkelingsdeel, een planningsdeel, een handelingsdeel en een evaluatiedeel. Het handelingsdeel wordt bij akkoord ondertekend door ouders. Het OPP wordt toegevoegd aan het groeidocument.
Als ouders niet akkoord zijn kan hier informatie worden gevonden: https://www.onderwijsgeschillen.nl/thema/ontwikkelingsperspectief
Stap 7: Uitvoering handelingsdeel ontwikkelingsperspectief plan
De in het handelingsdeel beschreven interventies worden uitgevoerd. De doelen zijn in meetbare termen geformuleerd (verantwoordelijkheid school), zodat ze geëvalueerd kunnen worden. Een OPP wordt minimaal 1 keer per jaar geëvalueerd met ouders. De duur en inhoud van de extra ondersteuning is flexibel en op maat.
Stap 8: Evaluatie van het handelingsdeel
Bij de evaluatie wordt in een OT bekeken of de doelen zijn behaald. De mening van de leerling wordt vooraf door school in een kindgesprek meegenomen.
De doelen zijn behaald en de conclusie is:
- 8a. De leerling kan binnen de brede basis voldoende ondersteuning krijgen (terug naar niveau A)
- 8b. Er wordt nog een cyclus gestart met nieuwe doelen (terug naar stap 6)
- 8c. Extra ondersteuning overstijgt toch de expertise en/of de mogelijkheden van de school. Verkennen van opties in een volgend OT, zoals wijzigen arrangement, andere BaO, gespecialiseerd onderwijs (alleen indien er minimaal twee cycli zijn doorlopen, niveau C, stap 9).
De doelen zijn niet behaald en de conclusie is:
- 8d. Wijzigen extra ondersteuning/arrangement (andere doelen stellen of andere middelen inzetten)
- 8e. Naar een andere school voor regulier basisonderwijs
- 8f. Verkenning van gespecialiseerd onderwijs als er minimaal twee cycli zijn doorlopen (niveau C)
Uitzondering: als het belang van het kind in het geding is, of als de veiligheid van het kind, van andere kinderen of van de leerkracht bedreigd wordt, kan afgeweken worden van de twee cycli.
De school maakt een evaluatieverslag en voegt dit toe aan het groeidocument.
Niveau C: verkenning gespecialiseerd onderwijs (SBO/ SO)
Stap 9: Weging van criteria
In een OT worden de volgende criteria meegewogen om tot een keuze te komen of gespecialiseerd onderwijs een beter passende plek zou kunnen bieden aan een leerling:
- Welbevinden leerling
- Groei kind: didactisch, werkhouding, sociaal-emotioneel, gedrag
- Ondersteuning van ouders
- Ondersteuning van school
- Samenwerking en relatie, vertrouwen school – ouders – leerling
- In het OT kan deze afweging middels verschillende visualisaties gemaakt worden (bijv. zolang-zodra, +/-).
Vanuit de weging van de criteria wordt een keuze gemaakt welk schooltype wordt verkend.
Stap 10: Oriëntatie op SBO en/of SO
Ouders gaan zich oriënteren op speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). De plaatsingsdeskundige vanuit het SBO of SO wordt benaderd en er worden dossiergegevens gedeeld (groeidocument, OPP en overige relevante informatie).
Stap 11: Betrekken plaatsingsdeskundige
Er wordt een volgend OT georganiseerd, waarbij een plaatsingsdeskundige van het gespecialiseerd onderwijs wordt uitgenodigd. Deze deskundige is afkomstig van de beoogde school van plaatsing en heeft veel parate kennis over de onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden van de desbetreffende schoolsoort.
Stap 12: Streven naar unanimiteit
Amstelronde koerst op overeenstemming in het belang van de leerling. Wanneer de conclusie van het OT unaniem is (d.w.z. dat school, ouders, plaatsingsdeskundige en onderwijsspecialist Amstelronde het erover eens zijn) dat een leerling het best geholpen is met plaatsing op het SBO of SO, wordt de aanvraag TLV ingevuld. Is er nog geen unanimiteit, dan terug naar stap 10.
Indien dit proces een aantal keer cyclisch is doorlopen en er komt geen unanimiteit in het OT, dan heeft de school het wettelijke recht om éénzijdig een tlv aan te vragen.
De school stuurt dan het hele dossier (met minimaal 2 geëvalueerde OPP’s) beveiligd naar het SWV (info@amstelronde.nl) en stelt ouders op de hoogte van de aanvraag en de stukken die zij naar het SWV verstuurd hebben. Tevens vraagt de school de ouders om hun visie op papier te zetten (of zorgt dat ouders ondersteund worden om dit te doen), en stuurt de visie van ouders samen met het schooldossier beveiligd naar info@amstelronde.nl.
In deze uitzonderlijke situatie worden 2 onafhankelijk, niet eerder betrokken deskundigen gevraagd te adviseren over het dossier, waarvan minimaal één externe deskundige. (iemand van buiten het SWV Amstelronde). De directeur bestuurder laat zich door deze deskundigen adviseren en besluit tot al dan niet afgeven van de tlv en informeert de partijen hierover schriftelijk.
Niveau D: aanvraag toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Stap 13: Advies eerste deskundige
De betrokken onderwijsspecialist Amstelronde schrijft als eerste deskundige een kort deskundigenadvies.
Stap 14: Advies tweede deskundige in de TLV-commissie
De TLV commissie van Amstelronde (waaruit een tweede deskundige wordt aangewezen) doet een procedurele en inhoudelijke check en schrijft ook een deskundigenadvies.
Indien er in zeer uitzonderlijke gevallen ondanks verschillende pogingen geen unanimiteit bereikt wordt in het OT of de TLV-commissie en de deskundigen het oneens zijn, kan er bij uitzondering naast de eigen deskundige een externe deskundige worden ingezet door het SWV Amstelronde, die de directeur bestuurder adviseert.
Stap 15: Beoordeling directeur/bestuurder SWV Amstelronde
De aanvraag TLV en de twee deskundigenadviezen worden beoordeeld door de directeur-bestuurder van Amstelronde.
Stap 16: Afgifte toelaatbaarheidsverklaring
De TLV wordt met de twee deskundigenadviezen afgegeven en verstuurd naar de ouders, de verwijzende school/instantie en de plaatsende school.
* Unanimiteit wordt in ons SWV (bijna) altijd bereikt en is zeer wenselijk, in het belang van de leerling.