In het ondersteuningsplan leggen de schoolbesturen samen vast hoe ze passend onderwijs op de scholen willen organiseren en financieren. Uitgangspunt is altijd: wat heeft een kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen? Dat is belangrijker dan welke stoornis een kind heeft. Eerst wordt het concept van het ondersteuningsplan besproken met de betreffende gemeenten. Dat … Continue reading “Ondersteuningsplan”
In het ondersteuningsplan leggen de schoolbesturen samen vast hoe ze passend onderwijs op de scholen willen organiseren en financieren. Uitgangspunt is altijd: wat heeft een kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen? Dat is belangrijker dan welke stoornis een kind heeft. Op basis van het aantal leerlingen krijgen de aangesloten schoolbesturen van Amstelronde jaarlijks … Continue reading “Ondersteuningsplan”
Goed onderwijs voor ieder kind Ieder kind verdient het beste onderwijs en de ondersteuning en uitdaging die het best bij hem of haar past. Het liefst op een school in de buurt. Dat noemen we passend onderwijs. Dit is vastgelegd in de Wet Passend Onderwijs, 2014. Elke school heeft sindsdien een zorgplicht. Dat betekent dat … Continue reading “Passend onderwijs”
Wie zijn wij? De stichting Amstelronde, passend onderwijs is een samenwerkingsverband voor de scholen voor speciaal (basis)onderwijs in Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en Uithoorn (met uitzondering van de particuliere basisscholen en de reformatorische basisschool). Wat doet het Samenwerkingsverband? Alle scholen in de regio werken samen om de juiste ondersteuning voor ieder kind te kunnen organiseren. Dit … Continue reading “Over Amstelronde”
Sommige kinderen hebben wat meer ondersteuning nodig. Dat kan tijdelijk zijn, voor een langere of voor de gehele schoolperiode. Passend onderwijs zorgt ervoor dat kinderen veel vaker in het reguliere onderwijs kunnen blijven. Het ministerie van OCW heeft een handreiking gemaakt voor leraren in het basisonderwijs waarin beschreven wordt wat nodig is om passend onderwijs … Continue reading “Passend onderwijs”