Elke school biedt een brede basis aan ondersteuning om zo het onderwijsleerproces en de sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Zoals interventies die bijdragen aan een positief didactisch en pedagogisch leerklimaat (bijvoorbeeld remedial teaching, pre-teaching, sociale vaardigheidstrainingen en mentorgesprekken). Alle scholen hebben in hun schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven wat zij onder de brede basisondersteuning verstaan. Voor de meeste kinderen is dit voldoende om de basisschool goed te doorlopen. De scholen hebben hiervoor deskundige leraren en een intern begeleider in huis. Daarnaast kan een beroep worden gedaan op externe specialisten, onze partners zoals: Expertisecentrum Orion, de SBO-scholen de Dolfijn en de Bloeiwijzer en verschillende zorgpartners.
De kwaliteitsafspraken
Binnen Amstelronde hebben alle basisscholen middelen gekregen om zelf ondersteuning te organiseren en in te zetten voor de basis- en extra ondersteuning. Daarbij hebben we gezamenlijk een aantal uitgangspunten geformuleerd:
- Alle scholen hebben tenminste een voldoende als kwaliteitsoordeel gekregen van de onderwijsinspectie.
- School is een veilig plek voor leerlingen, team, leiding en ouders.
- We werken handelingsgericht: een planmatige en cyclische manier van werken waarbij de ondersteuningsbehoefte van leerlingen centraal staat in plaats van hun beperking, we focussen op wat wel kan.
- We werken oplossingsgericht: de oplossing/kracht zit vaak al in de persoon zelf, deze hoeft soms alleen naar boven gehaald te worden wil het kind groeien en ontwikkelen binnen zijn mogelijkheden.
- We signaleren en differentiëren.
- Iedere school heeft een planmatige zorgstructuur.
Wat als meer nodig is?
Voor elke leerling die volgens de school extra ondersteuning nodig heeft, wordt een groeidocument opgesteld. Het zorgt ervoor dat in handelingsgerichte termen beschreven wordt wat een leerling nodig heeft om een volgende stap te maken in zijn of haar ontwikkeling. Wanneer de school in samenwerking met de zorgpartners niet meer slaagt in het realiseren van passend onderwijs voor de leerling en passende ondersteuning voor de leraar organiseert zij een Ondersteuningsteam. In gezamenlijkheid kan dan worden besloten dat extra ondersteuning noodzakelijk is.
De extra ondersteuning wordt georganiseerd in de vorm van arrangementen. Deze kunnen variëren van licht en tijdelijk tot intensief en langdurend of structureel van aard. Volgens de uitgangspunten van Amstelronde zal deze extra ondersteuning zo thuisnabij mogelijk plaatsvinden, waarbij gebruik gemaakt wordt van het zelf organiserend vermogen van scholen. Dat kan in de vorm van extra hulp voor de leerling en/of leraar in de eigen school of door samenwerking met het gespecialiseerd onderwijs, waarbij de leerling gedeeltelijk of tijdelijk onderwijs krijgt op het SBO (symbiose, observatiearrangement). Wanneer sprake is van een meer structurele aard wordt in het Ondersteuningsteam bepaald of het voor de leerling beter is om naar het gespecialiseerd onderwijs te gaan.
Meer weten?
Antwoorden op veelgestelde vragen
Veel gestelde vragen over extra ondersteuning
Ja, ouders hebben instemmingsrecht op de begeleiding die wordt ingezet op school. En worden vanaf het begin goed betrokken. Ze nemen ook deel aan het Ondersteuningsteam.
Je hebt toestemming van ouders nodig om te starten met de inzet van extra ondersteuning. Probeer het gesprek met ouders aan te gaan, door te bespreken wat hun zorgen en wensen zijn. Wil je intern sparren over hoe je dit aanpakt? Neem dan contact op met de intern begeleider, directeur van de school of de onderwijsspecialist van het Samenwerkingsverband.
In het groeidocument beschrijft de leraar de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op de onderwijsontwikkeling van de leerling. Onderdeel van het groeidocument is het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), daarin beschrijft de school het verwachte uitstroomniveau van de leerling met een onderbouwing daarvan. Daarnaast geeft de school aan in welke mate er voor de leerling wordt afgeweken van het reguliere onderwijsprogramma en welke interventies zijn gepleegd, al dan niet met het gewenste effect. De inhoud van het groeidocument wordt met de ouders en de leerling besproken.
Houd me op de hoogte